dinsdag 22 juli 2014

Buizen en ballonnen


Het aanvankelijke idee bij dit doek was om een licht, kleurrijk landschap te maken, waarin twee ballonnen rondvliegen die gebaseerd zijn op de onderstaande twee foto's van mij en mijn dochter Luna, waar we spelen met een vergrootglas. 
Daarna kwamen de gekleurde buizen erin, die als een soort aders of kabels door het landschap lopen... het lichte landschap werd vervolgens blauw, omdat ik de lichte achtergrond te slap vond, maar ook het blauw vond ik te slap, en de achtergrond werd steeds donkerder...
Vervolgens had ik nog steeds moeite met de compositie (die er eigenlijk niet is, vond ik) en besloot om er een groter, rechthoekig schilderij van te maken door aan het originele vierkante doek nog een kleiner rechthoekig doek vast te maken (links van het midden zie je de naad). De buizen heb ik verlengd, maar ter wille van het evenwicht heb ik de rest van het doek vrijwel leeg gelaten... het is daardoor wel groot geworden (150 X 90 cm).



In de omgeving van mijn 'ballon' heb ik alles heel erg proberen te detailleren, om te kijken hoever ik daarmee zou kunnen komen... dit geeft ook een mooi contrast, vind ik, met de grote, meer lege vlakken...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten